Dnevno.hr/ Evo čemu je služilo Frljićevo lešinarenje nad Aleksandrom Zec: Sve kako bi postao intendant HNK!/ 19. travnja 2014.
Autor: Marcel Holjevac
Evo čemu je služilo Frljićevo lešinarenje nad Aleksandrom Zec: Sve kako bi postao intendant HNK u Rijeki!
Novi intendant HNK "Ivan plemeniti Zajc" u
Rijeci je Oliver Frljić.
Time je Rijeka, koja već ima Titovog Galeba, Vedranu
Rudan i Radu Šerbedžiju, postala odlagalište ostataka bivše Jugoslavije.
Preko pokojnog Zeca do plemenitog Zajca: Gospodar Rijeke
Vojko Obersnel očito je dao direktivu "Frljiću ne pakovati", pa je
ovaj, iako nema deset godina iskustva u
kulturi, pobijedio na natječaju.
Jedini protukandidat mu je bio glumac Edvin Liverić. Na
natječaj se nije javila višegodišnja ravnateljica HNK Ivana pl. Zajca, Nada
Matošević, što je iznenađujuće. Time je
potvrđeno ono na što su pred nekoliko dana upozoravali branitelji u Rijeci: da
se Frljić manipuliranjem jednom tragičnom smrću želi domoći mjesta intendanta
HNK u Rijeci.
Kazališni djelatnici poput Vitomire Lončar i mnogih drugih su već upozorili na to da je kazališno vijeće u sastavu Elvio Baccarini (predsjednik), Diana Grgurić, Nenad Šegvić, Željko Pichler i Boris Blidar u najmanju ruku čudno protumačilo zakonske uvjete natječaja, jer je prije deset godina Frljić još uvijek studirao kazališnu režiju, pa neki cinično predlažu da se svim studentima studij prizna kao radno iskustvo, tako da diplomanti izađu s fakulteta s priznatih pet godina staža.
Kazališni djelatnici poput Vitomire Lončar i mnogih drugih su već upozorili na to da je kazališno vijeće u sastavu Elvio Baccarini (predsjednik), Diana Grgurić, Nenad Šegvić, Željko Pichler i Boris Blidar u najmanju ruku čudno protumačilo zakonske uvjete natječaja, jer je prije deset godina Frljić još uvijek studirao kazališnu režiju, pa neki cinično predlažu da se svim studentima studij prizna kao radno iskustvo, tako da diplomanti izađu s fakulteta s priznatih pet godina staža.
Potez Baccarinija svakako otvara neke posve nove
horizonte. Možda
se i za Jasmilu Žbanić nađe neko mjesto, recimo intendantice HNK u Zagrebu.
Gdje bi mogla postaviti predstavu "Mrš kući, Milanoviću".
Frljić je dobitnik brojnih kazališnih nagrada, kažu, iskusni internacionalac.
Frljić je dobitnik brojnih kazališnih nagrada, kažu, iskusni internacionalac.
Za svoje predstave Frljić
je nagrađivan u Banja Luci, Zenici, Novom Sadu (Sterijino pozorje), Užicama, Brčkom, i drugim svjetski
poznatim kazališnim centrima.
Pokušavao je
režirati i drugdje, primjerice u Poljskoj gdje je također kanio postaviti
predstavu o genocidnim katolibanima Poljacima, ali je odande zbog svojih
frljavština istjeran po kratkom postupku.
Predstava o Aleksandri Zec, koja mu je omogućila ugodnu i dobro plaćenu sinekuru, trebala je prvotno biti postavljena u dramskom kazalištu Gavella u Zagrebu, ali je i tamo Frljić dobio cipelom u stražnjicu zbog skandala koji je izazvao plakat za njegovu predstavu "Fine mrtve djevojke" koji nije, kako on to tvrdi, "sloboda umjetničkog izražavanja" već jednostavno vrijeđanje tuđih vjerskih osjećaja kojem nije mjesto u javnom prostoru, na ulici: tko hoće kupiti kartu za to, njegova je stvar. No ono što se nalazi na cesti je stvar jasnih pravila što se smije, a što ne stavljati u javni prostor.
Frljić je nakon tog skandala, uvrijeđen i iznenađen, otišao iz klerofašističkog Zagreba,
Predstava o Aleksandri Zec, koja mu je omogućila ugodnu i dobro plaćenu sinekuru, trebala je prvotno biti postavljena u dramskom kazalištu Gavella u Zagrebu, ali je i tamo Frljić dobio cipelom u stražnjicu zbog skandala koji je izazvao plakat za njegovu predstavu "Fine mrtve djevojke" koji nije, kako on to tvrdi, "sloboda umjetničkog izražavanja" već jednostavno vrijeđanje tuđih vjerskih osjećaja kojem nije mjesto u javnom prostoru, na ulici: tko hoće kupiti kartu za to, njegova je stvar. No ono što se nalazi na cesti je stvar jasnih pravila što se smije, a što ne stavljati u javni prostor.
Frljić je nakon tog skandala, uvrijeđen i iznenađen, otišao iz klerofašističkog Zagreba,
ali je uskoro ovom istaknutom pripadniku
antifašističkih snaga stigao poziv vladara Rijeke Obersnela da tamo dođe
režirati svoju Aleksandru Zec, u osnovi politički pamflet umotan u celofan
umjetnosti, kojim se Hrvatima spočitava fašistoidnost.
Radi se, kako sam već pisao, o ordinarnoj krivotvorini - Aleksandra
je, po svemu što se zna o slučaju, žrtva kriminalnog pljačkašog pohoda,
nipošto nekakvog Tuđmanovog plana genocida nad Srbima, kako se insinuira, koji su uostalom izvršili ljudi koji su došli
iz iste (recimo) države iz koje nam
dolazi i Frljić.
O obitelji Zec i okolnostima ubojstva, koje Frljić uredno krivotvori, je već dosta napisano, pa o tome neću ovom prilikom ni pisati.
O obitelji Zec i okolnostima ubojstva, koje Frljić uredno krivotvori, je već dosta napisano, pa o tome neću ovom prilikom ni pisati.
No problem je što Frljić pod firmom
"suočavanja društva s prošlošću" zapravo radi suprotno: amnestira i
te kako živ jugofašizam koji je, u konačnici, odgovoran za rat pa tako i za sve
njegove žrtve.
Uostalom, Frljić i jest predstavnik iste te
ideologije jugoslavenstva, a s Aleksandrom ne da ne čini uslugu društvu, već
samo odlaže nužnu denacifikaciju Srbije i suočavanje upravo Jugoslavena s
notornom činjenicom da su upravo oni i njihove ideje o Hrvatima kao
fašistoidnim separatistima u konačnici u grob pospremile stotinjak tisuća ljudi
u BiH i preko deset tisuća u Hrvatskoj.
Uostalom, upravo
kao što su i sve žrtve Drugog svjetskog rata, u konačnici, posljedica
Hitlerovih planova, uključujući i poginule u savezničkim bombardiranjima
Dresdena i žrtve atomske bombe u Hirošimi.
Naravno, o nedužnim žrtvama rata treba pisati, pa
o njima i raditi predstave, samo što Aleksandra Zec nije žrtva rata nego
kriminala koji se desio u ratnim okolnostima, a dok god Srbija ne prihvati punu
i bezrezervnu odgovornost za rat svako pisanje je zapravo kontraproduktivno i
održava na životu bolesno stanje društva i drži Srbiju u iluziji da nije ništa
kriva i da je rat zapravo skrivio netko drugi. Tim se samo sprječava suočavanje
s prošlošću i ozdravljenje.
No to i nije toliko bitno. Bitno je da se Frljić služi metodama tipičnim za kulturu iz koje dolazi: provokacijom i manipulacijom, kako bi se domogao položaja. On se služi provociranjem kako bi izazvao reakciju, pa onda viče "napadaju me ustaše", odnosno po starom baščaršijskom receptu koji obilato koristi i njegov zemo Jergović: munete nekog nogom onako podmuklo da nitko ne vidi, pa kad vam ovaj odvali šamarčinu čudite se "šta je ba bilo" i "ovaj me tuče, jooo vidi kakav je".
No to i nije toliko bitno. Bitno je da se Frljić služi metodama tipičnim za kulturu iz koje dolazi: provokacijom i manipulacijom, kako bi se domogao položaja. On se služi provociranjem kako bi izazvao reakciju, pa onda viče "napadaju me ustaše", odnosno po starom baščaršijskom receptu koji obilato koristi i njegov zemo Jergović: munete nekog nogom onako podmuklo da nitko ne vidi, pa kad vam ovaj odvali šamarčinu čudite se "šta je ba bilo" i "ovaj me tuče, jooo vidi kakav je".
Postoje dvije vrste umjetnika - oni kojima je cilj
nešto priopćiti publici, i oni koji se umjetnošću služe za politikantske
ciljeve.
Kod prvih, provokacija je posljedica: kod drugih,
cilj i sredstvo da bi ušićarili kakve političke bodove, predstavili sebe
nedužnim žrtvama i na tom kultu "žrtve nepravednog društva" ili
"sistema" gradili karijeru.
S te strane, Frljić je upravo najsličniji onima
koje navodno prezire -
navodnim velikim vjernicima iz nekih davnih stoljeća koji su mašući križem
svima pred nosom prikazivali sebe kao pravovjerne, ispravne i moralno čiste,
samo kako bi mogli napasti heretike i nevjernike.
Naravno, i on, kao i Jasmila i Jergović, su brzo shvatili da su dogme današnjeg vremena bezrezervno prihvaćanje i glorificiranje homoseksualnosti, "borba protiv nacionalizma", te općenito antikatolički diskurs.
Naravno, i on, kao i Jasmila i Jergović, su brzo shvatili da su dogme današnjeg vremena bezrezervno prihvaćanje i glorificiranje homoseksualnosti, "borba protiv nacionalizma", te općenito antikatolički diskurs.
Oni u tome ne vide ništa do li prilike za sebe,
jednostavno to je oportuno, to se prodaje, i na tome se lako gradi vlastita
moralno politička podobnost, od koje se onda da lijepo živjeti u ovoj i ovakvoj
Hrvatskoj, proganjajući ustaše
koji ga ugrožavaju.
Oportunizam je u stvari ključ za razumijevanje
Frljićevog djelovanja. U
neko drugo doba, on bi bio, ako ne inkvizitor ili partijski sekretar, a ono
svakako režimski umjetnik ili autor religijskih pamfleta.
Sam taj kult žrtve koji on promovira preko Aleksandre Zec je uostalom baza za proizvodnju mržnje u svim totalitarnim režimima.
Sam taj kult žrtve koji on promovira preko Aleksandre Zec je uostalom baza za proizvodnju mržnje u svim totalitarnim režimima.
Kultom nedužne
žrtve, koju treba osvetiti su se služili svi koji su željeli nekog ili nešto
napasti, od Hitlerove paljevine
Reichstaga do Slobe s "ugroženim Srbima" - sjetite se da je povod za
rat u Bosni bila neka svadba na kojoj je navodno ubijen "srpski
svat", a za pohod na Kosovo po svemu sudeći izmišljeno silovanje nekog
Srbina bocom.
Koliko je to ubojstvo svata imalo veze s njegovom nacionalnošću ne znam, ali obrazac "ugroženosti" je isti kakvim se manipulira u slučaju Aleksandre Zec: "ubijeni su jer su Srbi".
Koliko je to ubojstvo svata imalo veze s njegovom nacionalnošću ne znam, ali obrazac "ugroženosti" je isti kakvim se manipulira u slučaju Aleksandre Zec: "ubijeni su jer su Srbi".
Progoni
"maspokovaca" su počeli s "ugroženim" Milošem Žankom koji
je "nepravedno smijenjen iz CK, jer je protiv nacionalista i deklaracije o
jeziku". Kad netko počne pričati o svojoj ugroženosti, možete biti
prilično sigurni da vas se sprema na ovaj ili onaj način napasti, kako bi
nametnuo svoju bilo vlast, bilo ideološku i svjetonazorsku hegemoniju.
No ono što je najogavnije u svemu je da se Frljić
služi lešinarenjem nad jednom nedužnom djevojčicom kako bi na njenoj smrti
zaradio jeftine političke bodove i osigurao sebi unosnu sinekuru.
U svakom slučaju, Frljićevo imenovanje je dokaz da se u Hrvatskoj ideološko-politička podobnost vrednuje mnogo bolje od stvarnih umjetničkih dosega i kvalificiranosti.
U svakom slučaju, Frljićevo imenovanje je dokaz da se u Hrvatskoj ideološko-politička podobnost vrednuje mnogo bolje od stvarnih umjetničkih dosega i kvalificiranosti.
Mene samo zanima, ukoliko kazalište u Rijeci pod
Frljićevim mandatom ikad postavi na daske čuvenu operu "Nikola Šubić
Zrinski" koju je skladao gospodin Zajc, po kojem kazalište u kojem je intendant nosi ime,
hoće li iz libreta biti izostavljeni
stihovi "Za dom" i zamijenjeni pokličem "smrt fašizmu"
i hoće li Hrvati biti po običaju biti
klerofašisti, a Turci antifašisti?
Marcel Holjevac
* * * * * *
Komentari (26):
Fukarama iz Bosne, Jergoviću, Frljiću i sličnima
treba oduzeti hrvatsko državljanstvo!
Nažalost, morat ćemo dugo čekati da u ropotarnici prošlosti završe Vladimir Šeks, Tomo Karamarko i njima slični HaDeZenjare iz Udbaške frakcije HDZ-a koji još uvijek vladaju u HDZ-u.
Srećom, malo-po-malo probija se naprijed Savez za Hrvatsku. Spori su, pa i prespori, ali nadajmo se da će ipak stići - barem u zadnji čas !!
Nažalost, morat ćemo dugo čekati da u ropotarnici prošlosti završe Vladimir Šeks, Tomo Karamarko i njima slični HaDeZenjare iz Udbaške frakcije HDZ-a koji još uvijek vladaju u HDZ-u.
Srećom, malo-po-malo probija se naprijed Savez za Hrvatsku. Spori su, pa i prespori, ali nadajmo se da će ipak stići - barem u zadnji čas !!
Izvanredno dobar tekst - bravo gospodine Marcele
Holjevcu!
Nešto ovako dobro napisano nisam već dugo pročitao!
Nešto ovako dobro napisano nisam već dugo pročitao!
No comments:
Post a Comment